Mari Sama- Sama Kita Join

Komisyen 100%

Mari Jana Pendapatan Dari Hyprobulk

Komisyen 100%

5.3.10

Ilmu Agama Akan Beransur-Ansur Hilang

Daripada Abdullah Bin Amr r.a berkata: " Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, " Bahawasanya Allah tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari dada manusia. Tetapi Allah menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim-ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim-ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu bertanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan akan menyesatkan orang-orang lain,"

H.R. MUSLIM



Daripada keterangan hadis di atas, sekarang ini jika diperhatikan alim-ulama sudah berkurangan. Satu demi satu sudah pergi dan meninggalkan kita. Sampailah saat nanti permukaan bumi ini akan kosong dengan ulama. Alam akan penuh dengan kesesatan. Manusia telah kehilangan nilai dan pegangan hidup. Sebenarnya alim- ulamalah yang memberikan makna dan erti pada kehidupan manusia di permukaan bumi ini. Maka apabila telah putus alim ulama, maka akan hilanglah segala sesuatu yang bernilai.







Dato Ishak Baharom, Bekas Mufti Selangor yang terkenal dengan sifatnya

yang baik, merupakan seorang mufti yang alim dan telah pulang ke rahmatullah.

Al- Fatihah...

Di akhir-akhir ini, kita telah melihat gejala-gejala yang menunjukkan zaman yang telah dinyatakan oleh Rasulullah tadi, di mana bilangan alim-ulama hanya tinggal sedikit dan usaha untuk melahirkannya pula tidak mendapat perhatian yang sewajarnya. Pondok-pondok dan sekolah-sekolah agama kurang mendapat perhatian daripada ahli cerdik pandai dan para cendekiawan lain. Mereka banyak mengutamakan pada aspek pengajian-pengajian di bidang urusan keduniaan yang dapat meraih keuntungan harta benda dunia. Inilah realiti masyarakat kita hari ini..Maka, renung-renungkanlah....


0 comments:

Post a Comment