Mari Sama- Sama Kita Join

Komisyen 100%

Mari Jana Pendapatan Dari Hyprobulk

Komisyen 100%

12.3.10

Iblis Berada Di Hadapan Manusia

Abu Bakar r.a berkata: " Sesungguhnya Iblis berdiri di depanmu, jiwa di sebelah kananmu, nafsu di sebelah kirimu, dunia di belakangmu dan semua anggota tubuhmu berada di sekitarmu. Sedangkan Allah s.w.t di atasmu. Sementara Iblis terkutuk mengajakmu meninggalkan agama, jiwa mengajakmu ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, dunia mengajakmu supaya memilihnya daripada akhirat dan anggota tubuhmu mengajak untuk melakukan dosa. Dan Tuhanmu mengajak engkau masuk syurga serta mendapat keampunanNya, sebagaimana firman Nya yang bermaksud : Dan Allah s.w.t mengajak ke syurga serta menuju keampunanNya."


Siapa yang memenuhi ajakan Iblis, maka hilang agama dari dirinya. Siapa yang memenuhi ajakan jiwa, maka hilang darinya nilai nyawanya, siapa yang memenuhi ajakan nafsunya maka hilanglah akal darinya. Siapa pula yang memenuhi ajakan dunia, maka hilang akhirat dari dirinya. Dan siapa yang memenuhi ajakan anggota tubuhnya maka hilang syurga darinya.

Dan siapa yang memenuhi ajakan Allah maka hilang dari dirinya semua kejahatan dan ia memperolehi semua kebaikan.

Iblis adalah musuh manusia, sementara manusia adalah sasaran Iblis. Maka dengan itu manusia hendaklah sentiasa berwaspada, kerana Iblis sentiasa melihat tepat pada sasarannya.

0 comments:

Post a Comment