Mari Sama- Sama Kita Join

Komisyen 100%

Mari Jana Pendapatan Dari Hyprobulk

Komisyen 100%

10.3.10

Ketiadaan Imam Untuk Sembahyang Berjemaah



Rencana semasa kali ini saya ingin menyentuh lagi berkenaan tanda-tanda akhir zaman. Sama-samalah kita renungkan. Saya ingin berkongsi untuk diri saya sendiri dan juga dengan anda semua.. Moga kita mendapat petunjuk dari Allah s.w.t.Amin.



Daripada Salamah Binti al-Hurr r.a berkata: Aku mendengar Rasulullah bersabda: " Lagi akan datang pada suatu zaman nanti ramai yang akan berdiri tegak beberapa masa. Mereka tidak dapat memulakan sembahyang kerana tidak mendapatkan orang yang boleh menjadi Imam,"



H.R IBNU MAJAH











Daripada keterangan hadis di atas, walaupun secara pastinya pada hari ini kita belum lagi sampai ke peringkat apa yang telah disabdakan oleh Baginda tadi namun masyarakat kita sekarang ini sudah menunjukkan hala ke arah ini. Banyak jika diperhatikan di kampung-kampung yang tidak mempunyai Tok Imam yang benar-benar mampu melaksanakan peranan Imam yang sebenar. Kelihatannya masyarakat kita kurang dalam perhatian kepada ilmu-ilmu syariat. Mereka yang berilmu pula yang tidak menghadiri sembahyang berjemaah maka tinggallah orang-orang yang jahil.

Maka apabila perkara ini berpanjangan pasti pada suatu hari nanti akan sampai juga ke peringkat masyarakat dan keadaan yang telah dinyatakan oleh Baginda Rasulullah s.a.w.
Renung-renungkanlah....

0 comments:

Post a Comment