Mari Sama- Sama Kita Join

Komisyen 100%

Mari Jana Pendapatan Dari Hyprobulk

Komisyen 100%

5.3.10

Mengusir Syaitan



Pada suatu waktu, Muhammad Bin Ahmad, seorang Ustaz dan juga mubaligh,bercerita kepada Muhammad Bin Qasim al-Farsi. Di dalam cerita itu dituturkan bahawa ada seorang pelajar berkeinginan menuntut ilmu agama kepada seorang ilmuwan di Iraq. Dia mempersiapkan bekal sebanyak seribu dinar. Setelah menamatkan pelajaran, dia pun pulang. Ketika beliau memohon izin kepada gurunya, terjadilah dialog: " Berapa biayamu di sini?" tanya ustaz itu. Jawab pelajar itu: " Seribu dinar."

" Baiklah, kepulanganmu akan kuhantar dengan sebuah pesan berharga yang dapat kamu jadikan bekal, yang hal ini menandingi ilmu yang kamu perolehi di meja belajar dan biaya yang telah kamu keluarkan," kata Ustaz. " Baiklah, wahai tuan guru." Kata pelajar itu. Ustaz itu bertanya lagi dari mana pelajar itu datang dan beliau menjawab datangnya adalah dari negeri Khurasan. Ustaz itu bertanya adakah di negerinya itu ada syaitan dan pelajar itu menjawab ya.


" Jika syaitan menggodamu agar kamu tersesat apakah yang akan kamu lakukan untuk menghadangya?" Tanya ustaz. " Sudah tentu syaitan itu akan aku tolak dengan segala kemampuan yang ada dan akan aku cegah syaitan itu dengan sungguh-sungguh." Kata pelajar itu. Ustaz itu berkata: " Manakala syaitan itu berkeras, kamu mencuba menolaknya lagi?" Jawab pelajar itu " Ya, aku akan melakukannya seperti usaha yang telah aku lakukan,"


"Kalau begitu umurmu habis hanya untuk menolak godaan dan rayuan syaitan, tidak memiliki waktu luang untuk beribadah kepada Allah." Ustaz itu menjawab. Ustaz itu melanjutkan lagi dialognya: " Mengertilah kamu, manakala kamu berjalan bersama seekor penggembala kambing dan di dekatnya ada seekor anjing yang garang dan mampu menggigit orang dari belakang serta depan, manakala dirimu menolak dengan cara seperti itu, tentu kamu tidak mempunyai kesempatan untuk menyelamatkan diri."


" Kalau begitu apa yang harus aku lakukan wahai tuan guru?" tanya pelajar itu dan ustaz itu menegaskan: " Panggilah si empunya anjing, agar dia melarang anjing itu menyerangmu dengan kelebihan kekuatannya,"


Kisah yang dituturkan dalam kitab al-Misbah karya Muhammad Bin Qasim al-farsi ini memberikan pengertian kepada umat manusia, bahawa dalam menghadapi godaan dan rayuan syaitan cukup kiranya dengan berserah diri dan berdoa kepada Allah, meningkatkan pengabdian dan peribatan kepada-Nya..



0 comments:

Post a Comment