Mari Sama- Sama Kita Join

Komisyen 100%

Mari Jana Pendapatan Dari Hyprobulk

Komisyen 100%

17.3.10

Perihal Mengenai Ibnu Sayyad( Dalam Versi Ke-3)

Terdapat lagi beberapa hadis lain yang menyebut tentang Ibnu Sayyad ini. Pada satu ketika, Rasulullah s.a.w telah bangun di kalangan orang ramai, dan telah menyebut tentang kebesaran Allah s.w.t dengan selayaknya, dan menyebutkan tentang perihal Dajjal Al- Masih dengan sabdanya: " Daku memberi amaran kepada kamu tentangnya yakni Dajjal dan tiada satu nabi pun yang tidak memberi amaran kepada umatnya tentang Dajjal. Nabi Nuh telah memberi amaran kepada kaumnya tentangnya, tetapi daku memberitahu kamu satu kenyataan yang tiada seorang Nabi pun yang tidak mengingatkan kaumnya. Kamu haruslah ketahui bahawa ia adalah bermata satu dan Allah tidak bermata satu." Asal hadis ini telah diriwayatkan oleh Al-Bukhari, di atas autoriti Salim.( Hadis Sahih yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Jilid 3, Musnad Ahmad 57, 1353-1355 dan Muslim, 2930-2931).



Muslim juga telah meriwayatkan Hadis Ubaidullah Ibnu Umar Al Amiri di atas autoriti Nafi', di atas autoriti Ibnu Umar bahawa Rasulullah menyebutkan Dajjal di hadapan orang ramai bersabda: " Allah s.w.t tidak bermata satu, tetapi Dajjal Al- Masih buta sebelah kanan matanya dan matanya kelihatan seperti buah anggur yang terkeluar." ( Hadis sahih yang diriwayatkan oleh Muslim, ms. 2247-2248 dan Al Bukhari, Musnad Ahmad, 3439-7123).








Imam Muslim meriwayatkan sebahagian daripada hadis Syukbah, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: " Tiada seorang nabi pun yang tidak memberi peringatan kepada umatnya daripada si pendusta bermata satu iaitu Dajjal Al- Masih. Ia adalah bermata satu manakala Tuhanmu tidak bermata satu. Perkataan " Kafir" (Kaf,fa,ra) tertulis di antara kedua matanya". (Diriwayatkan juga di dalam Al-Bukhari (7131) dan Muslim(2933) menurut dari autoriti Syukbah,tetapi perkataanya adalah oleh Muslim. Sanad Hadis ini adalah sahih).


Itu adalah perihal Dajjal menurut hadis-hadis yang dapat menceritakan tentang perihal Dajjal. Apa yang diperolehi menunjukkan bahawa gambaran jelas tentang keadaan fizikal Dajjal bahawa Dajjal adalah bermata satu dan di dahinya tertulis perkataan " Kafir". Banyak hadis yang diterangkan perihal Dajjal ini yang membuktikan bahawa Dajjal ini merbahaya dan apa yang dibawanya adalah penipuan semata-mata, atau lebih dekat lagi iaitu fitnah semata-mata. Rasulullah bersabda: " Daku mengetahui lebih baik daripada Dajjal sendiri apa ia akan bawa. Ia akan membawa dua sungai yang mengalir iaitu salah satu akan kelihatan oleh mata sebagai sungai yang putih dan yang lain akan kelihatan mata sebagai api yang menyala. Jika salah seorang daripada kamu menemuinya, ia harus menghampiri yang akan kelihatan seperti api, tutupkan matanya kemudian membongkok dan minum airnya kerana ia adalah air sejuk.".

Ad Dajjal cacat matanya, dengan kening yang tebal di atas matanya. Ia akan mempunyai perkataan " Kafir" di dahinya yang dapat dibaca oleh semua orang Mukminin, samaada yang boleh membaca atau mereka yang juga buta huruf. Mata kirinya buta dan dengan rambut yang kerinting. Dajjal akan membawa kepada manusia apa yang dilihat syurga dan juga neraka. Neraka yang dibawanya sebenarnya adalah syurga manakala syurga yang dibawanya adalah neraka. Inilah fitnah terbesar Dajjal dalam menyesatkan manusia, takkala ketika itu, manusia hanya menunjukkan Iman yang cetek, nipis, seperti nipisnya kulit bawang.

Cerita mengenai Ibnu Sayyad pula, beliau adalah insan yang malang. Ini kerana beliau sungguh menderita di waktu dahulu kerana ramai orang mendakwa bahawa beliau adalah Dajjal. Apa yang cuba saya fahami adalah bahawa Ibnu Sayyad bukannya Dajjal yang dicari-cari di zaman Rasulullah. Ini adalah mengikut salah silahnya dan juga kriteria yang ada pada beliau. Cuma fizikalnya sahaja yang dianggap sama dengan apa yang ada pada Dajjal. Dajjal tidak mempunyai anak sedangkan Ibnu Sayyad mempunyai anak, dilahirkan di Madinah sedangkan Dajjal dilarang sama sekali dekat di Kota Madinah dan Makkah. Rasulullah juga ada menerangkan bahawa Dajjal itu adalah seorang Yahudi manakala Ibnu Sayyad merupakan orang Islam. Beliau bersumpah bahawa dirinya bukan Dajjal, tetapi beliau mampu untuk menerangkan bahawa di mana Dajjal berada dan siapakah kedua ibu bapanya.

Jelas membuktikan bahawa Ibnu Sayyad adalah bukan Nabi Palsu yang akan muncul di akhir zaman nanti. Ini telah disahkan oleh Hadis yang dilaporkan Fatimah Binti Qais Al Fihriyyah. Ia adalah bukti dalam konteks ini. Wallahu a'lam.

Ini adalah salah seorang insan yang dinyatakan dalam hadis bahawa beliau adalah hampir sama dengan Dajjal, iaitu Ibnu Sayyad. Namun beliau telah ditakdirkan bukan itu penamat hidupnya. Maka apa yang pasti, Dajjal itu tetap wujud dan sedang dipuja dan dihormati golongan-golongan yang dianggap elit di mata dunia, sedangkan mereka hanya membawa kehancuran kepada dunia ini sahaja. Itulah mereka, Yahudi dan didalangi Illuminati dan juga Freemasons. Mereka amat berbangga dengan apa yang dipuja mereka itu, dan apa sahaja jalan yang diambil dan langkah yang dibuat, semuanya adalah untuk menunggu kehadiran Dajjal Al-Masih, yang mereka anggap penyelamat mereka di akhir zaman nanti. Moga kita terselamat dari fitnah Dajjal ini.

Sekali lagi pada kali ini, saya paparkan video berkenaan perihal Dajjal ini. Harap anda dapat menonton, memahami dengan jelas apa yang ada dan intipati video ini. Insyallah kita bertemu lagi, andai ada ruang dan masa untuk saya kongsi bersama anda...Assalamualaikum.





17 comments:

Anonymous said...

ok..not bad la..at least orang tau sal tamadun islam..teruskan usaha anda..do your best

Promise Land said...

terima kasih atas komen anda...

Unknown said...

thank's atas sharing ilmunya...
semoga kita tidak terpedaya oleh ajakan dajjal dan para pengikutnya...amin.

Promise Land said...

insyallah

hans said...

blog kamu bagus cuma kalau boleh ringkaskan da padatkan lagi
itu just my opinion la
anyway, thanks coz visit my blog

Promise Land said...

terima kasih hans..kunjungan anda dan komen anda satu motivasi..

aida said...

terima kasih atas info yang berguna tu..

nak bg pandangan psl blog ye..
huhuhu
kedudukan nuff kat bwh tu x nmpk.. rugi tu... ltak kat atas ye.. tambah la juge cbox.. seng nak ltak msg.. huhu

thanks singgah blog sy ye~

Syasya Imani said...

thnks ya..
sya cari chatbox tp x jumpa..
so..sya da follow..
nice blog..
2 thumbs up.. =)

Chaon Cornerz said...

pandangan pasal blog.. kene de sbox kot.. baru nampak macam hidup sket

Promise Land said...

terima kasih saudari syasya n saudara chaon..pandangan anda satu motivasi kepada saya..

~cik shanashaida~ said...

thx dropin by.. :)
truskan usaha erk..
byk info kt cni.. ^_^

Unknown said...

bagus juga jika diadakan forum.

si para para said...

semoga kita di jauhkan daripada fitnah dajjal..

Akmad Toshiro said...

yap..setuju dengan para2..
jgn kita mendekatkan diri dengan fitnah..

+qasih nadira+ said...

sy pon ade gak mengkaji pasal dajjal nie.makhluk akhir zaman y akan membawa ke hari kiamat.bgus blog awk nie.amat bguna.teruskan usaha awk k!

dimas said...

postnya bagus..
kunjung balik n comment ya..
mau tuker link n follow ta

akhatam said...

Wah bagus nih artikelnya..
Yah, semoga saja Alloh selalu melindungi kita dari godaan setan yang terkutuk.. Tx sobat!

Post a Comment